Færgeinformation

Sejlturen mellem Esbjerg og Fanø tager 12 minutter – lige præcis tid nok til at nå at sænke skuldrene og lade roen indfinde sig. Der sejles som regel med 20 minutters interval i dagstimerne og med 40 minutters interval i ydertimerne.
Færgen medtager omkring 35 biler pr. afgang og der er god plads til både gående og cyklende passagerer.

Find sejlplaner, driftstatus, priser mm. i linket herunder.

  • Fenja og Menja

    M/F Fenja og M/F Menja er navnene på FANØLINJENs to bilfærger, som forbinder Esbjerg og Nordby.

    Der var engang to skippere, som havde været i tjeneste hos jættekvinderne Fenja og Menja. Som belønning fik de hver en saltkværn, og så sejlede de ellers af sted på to skibe, som var opkaldt efter jætterne. De to kværne var med ombord, og sømændene afsatte deres salt, hvor de kom frem. Desværre sank begge skibe i en storm. Det ene ved en sandbanke, som derefter fik navnet Menjø (Mandø) og det andet ved en sandbanke, der fik navnet Fenjø (Fanø). Ved forliset flød der store mængder salt ud, og derfor er vandet omkring Fanø og Mandø mere salt end i andre have.

  • Grotte

    Grotte er navnet på den nye elektriske færge, som er indsat i 2021 til at supplere Fenja og Menja i sejladsen mellem Esbjerg og Fanø..

    Navnet Grotte er, ligesom navnene på de to eksisterende Fanø-færger, hentet fra den nordiske mytologi. Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De var slaver for Kong Frode, som tvang dem til at male guld på deres kværn, Grotte. Men Søkongen Mysingen nedkæmpede en dag Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre - og at det er derfor, at vandet i havet er så salt.